15 konstnärer – 15 år med Litografiska Museet

OBS! Vernissagen den 22 mars är inställd! Däremot är museet öppet som vanligt söndagen den 22 mars 12-15

Femton konstnärer med olika uttryckssätt, olika temperament, olika bakgrund – men alla har det gemensamt att de har arbetat med litografi i Litografiska Museets verkstad. I utställningen visas enbart stentryck – något som är nästintill unikt i Sverige i dag.

Några av konstnärerna var med redan när museet öppnade 2005: Cecilia Frisendahl, Gunnar Olausson och Lars Andersson. Många har fått Cecilia Frisendahls litografistipendium som började delas ut 2010: Amalia Årfelt, Berta Guerra Aredal, Björn Krestesen, Daga Wennerström, Emmy Dijkstra, Eva Kerek, Helle Carlsson, Karin Södergren, Linda Fröberg, Mikael Jakobsson och Urban Palm. Och några av konstnärerna arbetar nu i museets verkstad, undervisar vid kurser eller trycker i Johanna: Gunnar Olausson, Hans Kellerman och Karin Södergren.

Alla litografier i utställningen finns i begränsad, numrerad upplaga och finns att köpa i Litografiska Museet.

Utställningen visas 22 mars – 14 april. Fr o m den 22 mars är Litografiska Museet öppet även på söndagar 12-15.