Nya stipendiater till Cecilia Frisendahls litografistipendium

Till årets stipendiater för Cecilia Frisendahls litografistipendium utsågs bland elva sökande Karin Södergren och Björn Krestesen.

Juryns motiveringar är:

Karin Södergren, Kungsängen, är illustratör och tecknare och har illustrerat flera böcker, bland annat barnböcker. Hon har sedan en tid aktivt deltagit i Litografiska Museets verksamhet och ingår i det team som kan assistera vid tryckning i museets stoppcylinderpress Johanna. Hon vill nu kunna experimentera med egna bilder. De till ansökan bifogade bilderna har ett konstnärligt uttryck som gör att Litografiska Museet gärna ger Cecilia Frisendahls arbetstipendium för verksamhetsåret 2018-2019 till Karin Södergren för att hon skall få tillfälle att utveckla sitt litografiska bildspråk.

Björn Krestesen, Stockholm, är en väl etablerad konstnär som behärskar många konstnärliga tekniker, inte minst den litografiska. Den möjlighet som nu öppnat sig för Litografiska Museet att ställa sina pressar till Krestensens förfogande kommer att vara givande för både Krestesen och museet. Krestesen skriver i sin ansökan att litografin fått ”en alltför sekundär uppmärksamhet i dagens grafik”. Litografiska Museet uppskattar att Björn Krestesen vill arbeta för att litografin som konstart skall få sin berättigade plats i dagens konst och vill därför ge Cecilia Frisendahls arbetsstipendium för verksamhetsåret 2018-2019 till honom.

Vi gratulerar årets stipendiater som nu får möjlighet att under ett år arbeta i Litografiska Museets verkstad, att trycka en upplaga i Johanna och att ställa ut på museet.

Läs mer om Cecilia Frisendahls litografistipendium.