Cecilia Frisendahls litografistipendium 2014 till Eva Kerek

Eva Kerek har tilldelats Cecilia Frisendahls litografistipendium 2014
Syftet med stipendiet är att främja utvecklingen av stenlitografi som konstart. Stipendiaten får möjlighet att under ett år arbeta i Litografiska Museets verkstad.

Eva Kerek, f. 1969, är utbildad vid Konstfack och Konsthögskolan. Hon har innehaft arbetsstipendier från bl a Bildkonstnärsfonden. Vidare har hon haft ett stort antal separatutställningar och grupputställningar i olika delar av landet, senast på galleri gc6 i Stockholm. En av Eva Kereks litografier – Roslagsbanan – finns att köpa i museet.

Eva Kerek har tilldelats stipendiet med följande motivering:
”Eva Kereks bilder vrider och vänder på så vardagliga och välkända ting som hus, tvättmaskiner, tåg och träd. Färgskalan är varm och kraftfull. Det finns en lekfullhet i bilderna som ger fritt spelrum åt betraktarens fantasi och upptäckarglädje.”