Dagens konstnär 8 – Björn Krestesen

Björn Krestesen

Björn Krestesen är bosatt och verksam i Stockholm och Ådalen. Vid sidan av sitt omfattande konstnärskap har han varit aktiv inom olika kultur- och konstnärsorganisationer. I presentationen till sin stipendiatutställning på Litografiska Museet beskriver han sitt konstnärliga skapande så här: ”Jag arbetar som en slags bildarkeolog, letar och skrapar i minnesfragment, tills det börjar ”likna” något som jag tycker mig ha sett och upplevt. Livskraft fascinerar mig, och jag är i första hand intresserad av att se, lyssna, förstå och påstå. För mig innehåller bra konst energi, baserad på närvaro och ens personlighet, ett resultat av att utövaren bottnar i sitt eget uttryck och just där hittar sitt konstnärliga ”DNA”. När vi ser konst svarar vi ofta ja eller nej. Och i båda fallen är det fråga om en kommunikation. Skräcken däremot, allmänmänskligt och inom konst, är likgiltighet. Låt oss undvika den!”
Info: http://www.bjornkrestesen.se

Björn Krestesen, I rörelse 2 400 kr