Dagens konstnär 9 – Hans Kellerman

Hans Kellerman

Hans Kellerman är översättare, konstnär, dramaturg, regissör, scenograf och skådespelare. Sedan 2012 har han varvat teaterproduktionerna med litografi. Han använder den litografiska tekniken på ett kreativt sätt, exempelvis för tredimensionella objekt. Han har också arbetat med textil, fristående objekt och rörliga konstverk (oftast motordrivna), som har ställts ut på Europaparlamentet i Strassbourg, Konsthantverkshuset i Göteborg och Universitetet i Ljubljana. Hans senaste projekt är en sagobok, Zebrastians banan, med 15 litografier som visades på Litografiska Museet 2018. Hans Kellerman är ansvarig för Litografiska Museets kurser i litografi.

Hans Kellerman, Kanariefågeln i Toscana 1 800 kr