Den magiska stenen – inställt p g a cykelloppet Velothon!!

KulturarvsdagenTyvärr måste följande program ställas in eftersom det är ett cykellopp samma dag som innebär att vägen till museet är avstängd.
Temat för Kulturarvsdagen 2015 i Sverige är “Människors värv och verk – en resa i industri- och teknikhistoria”.
Industri och teknik utgör en del av våra liv eftersom vi dagligen kommer i kontakt med otaliga föremål och smarta lösningar. Men varifrån kommer alla de saker vi använder? Och vilka har kommit på dem? Vem kom på idén att använda en kalksten att rita på? Litografiska Museet firar Kulturarvsdagen den 13 september med en heldag om den magiska stenen tillsammans med konstnärerna Jim Berggren och Nina Bondeson.

KulturarvsdagenProgram för Kulturarvsdagen 2015
Kl 13.00 Konstnären Nina Bondeson kåserar om den fantastiska uppfinningen litografin
Kl 14.00 Kan man rita på sten? Konstnären och tryckaren Jim Berggren visar hur man gör.
Hela dagen arbetar konstnärer i museets verkstad med litografering och tryck i våra pressar. Möjlighet att pröva på lito. I utställningshallen visas Cecilia Frisendahls Minnesutställning.
Frivillig entré

När Alois Senefelder 1796 började experimentera med att skriva på en kalksten anade han inte att han startade en bildrevolution. Från att ha varit något unikt blev bilden så småningom var mans egendom. Man tryckte kartor och noter. Konstnärerna upptäckte den nya tekniken för att mångfaldiga sina verk. Affischer och plakat syntes i gatubilden i de stora städerna i Europa. Stora litografiska tryckerier växte fram – i Sverige fanns exempelvis Norrköpings Litografiska Tryckeri som gjorde litografiskt tryck åt hela norra Europa. Ända fram till tiden för andra världskriget fanns det konstnärliga och kommersiella litografiska trycket sida vid sida. I dag är det enbart konstnärer som arbetar med den litografiska tekniken.
Litografiska Museet i Huddinge upprätthåller traditionen att använda stenen för konstnärligt uttryck. Stenarna och de gamla litografiska tryckpressarna är hela tiden i gång. Och i samlingarna finns fina exempel på hur litografin användes för att trycka skolplanscher, reklamblad, affischer, tändsticksetiketter och mycket annat. I utställningshallen finns en utställning med grafiska blad av Cecilia Frisendahl – en av landets skickligaste grafiker.

Jim Berggren är född i Mölndal 1949 och har sedan studietiden på Valands konstskola i Göteborg 1970-76 varit verksam bildkonstnär med Mökndal och den grafiska studion Bolaget Vardagsbilder som bas.

Nina Bondeson har studerat på Kungliga Konsthögskolan. Hon har haft ett stort antal separat- och samlingsutställningar i Sverige och många andra länder. Arbetar också som lärare, skribent och föredragshållare.