Inga, Viveka och Eva

Söndagen den 21 september kl 14.00

Inga, Viveka och Eva: Tre starka kvinnor i andra världskrigets skugga
Med inspiration från museets filmaffischer hjälp berättar Mikaela Kindblom historien om dessa tre storheter i svensk 40-talsfilm.

Filmskribenten och författaren Mikaela Kindblom ger ett porträtt av filmstjärnorna Inga Tidblad, Viveca Lindfors och Eva Dahlbeck – tre storheter i svensk 40-talsfilm.
Inga Tidblad, Viveca Lindfors och Eva Dahlbeck var alla tre filmstjärnor under 40-talet – men de var väldigt olika: Inga Tidblad var den firade Dramaten-aktrisen som gjorde storslagen come back i filmen när Sverige gjorde beredskapsfilm under andra världskriget, främst i Det brinner en eld. Viveca Lindfors var den temperamentsfulla skönheten som fick filmduken att glöda i filmer som Appassionata och Tänk om jag gifter mig med prästen. Eva Dahlbeck är idag främst ihågkommen för sina roller för Ingmar Bergman – som lekfullt och respektfullt kallade henne ”pansarskeppet kvinnligheten”. Men Eva Dahlbecks egen favoritroll var Rya-Rya i Bara en mor.

Mikaela Kindblom är filmskribent och författare och har bland annat varit redaktör för filmtidskriften Chaplin. Hon har skrivit två böcker, varav den ena, Våra drömmars stad – en bok om Stockholm i filmen, låg till grund för filmutställningen på Stockholms Stadsmuseum för fyra år sedan. Nu skriver hon på en ny bok om Filmstaden Råsunda – Sveriges Hollywood.