Litografiska Museet deltar i internationellt litografisymposium

Den 27 juli – 9 augusti pågår det 7:e Internationella Litografisymposiet i Tidaholm. Symposiet kommer att innehålla utställningar, debatter, seminarier, workshops m. m.
Från Litografiska Museet deltar fyra personer, bl a Amalia Årfelt som också finns representerad i den utställning som arrangeras under symposiet. Museet medverkar i utställningen med totalt nio litografier som alla är tryckta i museets snällpress Johanna.

Bland föredragshållarna märks Jan af Burén, styrelseledamot i Litografklubbens Arkiv. Han kommer att hålla ett föredrag Chromolithography in Sweden in the 19:th Century. Mästertryckarna Ernst Hanke och Bill Haberman, som båda har gästat Litografiska Museet kommer att ha workshops.
De internationella litografisymposierna, som arrangeras av Litografiska Akademin vid Grafiska verkstaden i Tidaholm,  samlar tryckare, konstnärer och litografikunniga personer från övriga Norden, Tyskland, Österrike, Holland, Polen, USA, Mexico och många andra länder.