Välkommen till 10-årsjubileum den 20 september!

JubileumsloggaLitografiska Museet fyller 10 år i år! Det ska vi fira söndagen den 20 september kl 11-16. Då kommer hela museet att vara i full gång med guidade visningar, musik, tryck i våra pressar, jubileumstal, tårtkalas och mycket annat.

JUBILEUMSPROGRAM
Söndagen den 20 september 2015 kl 11-16
11.00 Titta in i litografens ateljé. Pröva på att slipa en litografisk sten. Upplev det magiska ögonblicket när bilden blir till. Hör dunkandet från Johanna. Titta på Cecilia Frisendahls fina litografier i utställningshallen.
13.00 Jubileumsorkestern spelar
13.30 Jubileumstal
14.00 Jubileumsorkestern spelar mer
14.30 Tårtkalas
15.00 Full fart vid tryckpressarna, stenslipen, den litografiska ateljén, Johanna och i utställningshallen.

HELA DAGEN
Barnverkstad
Försäljning av litografier och annat tryck, Kellermans Kortlek och böcker om litografi Lotterier med fina vinster
Fri entré

Ta med picknickmat och strosa runt i den vackra parken. Eller ät lunch eller brunch på Sundby Gårds Värdshus. Det finns också café i restaurangens lounge 12-16. Information och bokning: www.sundby–gard.se.

Litografiska Museet på Sundby Gård i Huddinge fyller tio år i år. Det har varit år fyllda av glädjeämnen men också av intensivt arbete. Innan museet kom till Huddinge kämpade Litografklubbens Arkiv förgäves i tio år för ett nytt grafiskt hus på Skansen. Men tack vare Huddinge kommun kunde äntligen  drömmen om ett litografiskt museum bli verklighet.

I den grönskande parken på Sundby Gård ligger en vacker museibyggnad, ritad av arkitekten Bertil Schröder. Det är ljust och högt i tak, som det ska vara i en litografisk verkstad. I centrum finns snällpressen Johanna från 1890-talet. Man kan nästan säga att huset är byggt kring Johanna.

Litografklubben och senare Litografklubbens Arkiv, med anor från litografins glansperiod, räddade föremål och lade grunden till museet. Här finns tryckpressar, stenar med bilder bevarade, skolplanscher, etiketter,  affischer och mycket annat. Det är ett levande museum som sjuder av aktivitet vid rivarpressar och stenslip. Här kan också konstnärer arbeta under handledning av museets duktiga tryckare.

Museet drivs med ideella insatser med tillskott av årligt bidrag från Huddinge kommun. Tack vare stödet från Huddinge kommun har verksamheten kunnat utvecklas och i dag är Litografiska Museet väl etablerat som ett levande museum för litografi – det enda specialmuseet för litografi i landet och ett av de få av det slaget i världen.

Från invigningen 2005
Invigningen 2005