Hans Anderssons samling digitaliserad

Litografiska Museet förvärvade för några år sedan en mycket intressant samling med ett hundratal äldre litografier från Hans Andersson, Huddinge. Litografierna har visats i en utställning Från Stockholm till Paris. Nu är hela samlingen digitaliserad och tillgänglig i Museets digitala bildarkiv. Om man söker på ”Hans Andersson” får man upp alla verk som ingår i samlingen.

Strixner 1817

De äldsta bladen i samlingen är från 1817 – 1830 och är framställda av Johann Nepomuk Strixner, en av de främsta i den tidens Tyskland som behärskade den nya tekniken att framställa litografiska bilder.
I samlingen finns också blad av några av de första svenska konstnärer som lärde sig litografi – Carl Johan Billmark, Hjalmar Mörner och Fritz von Dardel. De fick sin utbildning och bodde i perioder utomlands i framför allt Frankrike, Tyskland och Italien.
Billmark är mest känd för sina stora panoramabilder över Stockholm. Han steg upp i en luftballong över Bredablick på Skansen. Därifrån tecknade han utsikten över Stockholm och gjorde verket färdigt i Paris där det 1868 trycktes hos den tidens främsta litografiska tryckeri Lemercier & Cie. De få exemplaren som finns kvar är på Kungliga Biblioteket och Stockholms stadsmuseum.

Mörner 1837
Billmark, Lyon