Dubbelvernissage 31 oktober: Chiyuki Hozumi + Land Art

”Red pricess”, litografi på trä av Chiyuki Hozumi.

Välkommen på två vernissager, söndag den 31 oktober kl 12–15: Grafik av den japanska konstnären Chiyuki Hozumi på Litografiska Museet och Land Art, där sex konstnärer ställer ut verk i landskapet utanför museet. Land Art invigs kl 12:30 av Bo Källström, ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Huddinge.

Chiyuki Hozumi hade en mycket uppskattad utställning på Litografiska Museet 2018, då hon även höll populära workshops. Nu kan vi återigen se verk av henne, litografier på trä i den japanska tekniken mokurito.

Utställningen genomförs som planerat, den 31 oktober–21 november, men tyvärr utan konstnärens närvaro. De workshops med Chiyuki Hozumi som vi har planerat flyttas fram i tid tills hon med säkerhet kan komma till Sverige.

Affisch för utställningen Land Art.
”Land Art”, utställning i naturen vid Litografiska Museet.

Parallellt visas Land Art, där flera konstnärer ställer ut verk i landskapet, i och utmed bäcken bakom Litografiska Museet. Några verk visas bara en dag, andra återgår sakta till naturen och andra blir permanenta. Medverkande konstnärer är Mischa Björkroos, Åsa Byred, Margon Lindberg, Olle Magnusson, Pamela Wilson och Birgitta Wennerling.

Land Art genomförs i samarbete mellan Föreningen Huddinge Kulturhus, HKKV (Huddinge Konstnärsklubbs Vänner), Litografiska museet och med stöd av Huddinge kommun.

Chiyuki Hozumis utställning pågår den 31 oktober–21 november. Litografiska Museet har öppet tisdag–fredag samt söndag, kl 12–15.