Sätta krokben för vaneseendet
Christer Themptander hade sin första separatutställning 1968. Om man tittar på Christers hemsida ser man att de blivit väldigt många med åren. Litografiska Museet ställer för det mesta ut litografier. Christer har nästan från början arbetat med olika slags kopiatorer. Kopiatorns princip är plantrycket, alltså en sorts litografiskt metod.
Litografin gjorde det möjligt att sprida bilder. har alltsedan begynnelsen använts för att sprida bilder av alla de slag. Konstnärer som Honoré Daumier använde litografin i sina karikatyrer av samtidens personligheter. För en tid sedan ställde museet ut Jan Myrdals flygblad från Pariskommunen 1871. De var också litografier. Christer Themptanders bilder bör ses i ljuset av denna tradition.
”Innehållet i mina bilder är från världspolitiken till det personliga. Det startade någon gång med vietnamkriget och städerskornas och gruvarbetarnas strejker på 1960-talet”, säger Christer. ”Sedan länge jobbar jag med foto och collage ‒ samhällskommentarer i kritisk och poetisk, satirisk och absurd form. Mina bilder exponeras i massmedia, på utställningar, i tidningar/magasin/böcker/bok- och skivomslag, film- och teateraffischer och i form av egna böcker, vykort och affischer.”
Grafiken var och är en samling konservativa konstnärliga metoder. Därför betraktades konstnärer som Christer kontroversiella. Med tiden har dock han besegrat motståndet och upptagits i den grafiska gemenskapen.
Många tycker att konsten inte skall ha något med politik att göra, precis det som många av Christers bilder ger uttryck för. I det avseendet går Christer fortfarande mot strömmen.
För Christer är drastisk humor ett viktigt inslag. Därför har Christer tidigare setts över axlarna av det konstnärliga etablissemanget. Men humorn är viktig just för att för att betraktaren skall ta till sig bildernas innehåll. Och man får inte glömma att humor är det som ger satiren liv och kraft.
Christer arbetar med collage, bild- och textfragment klippta ur dagspress och tidskrifter. Arbetsredskapen är sax, skalpell, klister och kopiator av alla de slag. Betraktarna känner igen delarna, men de uppfattas på ett nytt sätt.
I Christers bildvärld förenas det stora med det lilla, ofta i halsbrytande sammanställningar. Här förenas allt från världspolitik till hur det känns att vara disktrasa, från det übermanliga till det barnsliga, från det tragikomiska till det innerligt poetiska. Inget är för stort, inte heller för litet, för att fångas av Christers storögt satiriska blick. Och det finns alltid något att bli förbannad på men också att förvånas och glädjas över. Varje dag!
Jan af Burén
Utställningen arrangeras med stöd av Sveriges Konstföreningar