Skolplanschen – mellan klassrum och vintage

Skolplanscher har blivit en trendig inredningsdetalj och populära samlarobjekt. Vackra bilder med ett nostalgiskt skimmer som går att hitta både på loppisar på landet och som dyra nytryck. Men en närmare titt visar mer än nostalgi. De är ofta idealiserande och ibland fördomsfulla. Göteborgs stadsmuseum har en stor samling av skolplanscher och de skildrar inte bara forna tider och fjärran länder utan även dess samtid.

Skolplanscherna visas i två olika utställningar, en fysisk och en webbutställning. Båda utställningarna har möjliggjorts med stöd från Sällskapet för folkundervisningens befrämjande i Göteborgs stift.

Den fysiska utställningen har ett bredare tema, med såväl realistiska djur- och naturbilder som planscher med historiska motiv, medan webbutställningen har ett smalare fokus, med historiska planscher som skildrar svensk 1500- och 1600-talshistoria.

I Litografiska Museet finns hundratals skolplanscher som är donerade eller utlånade från skolor i Huddinge.

Länk till utställningen i Göteborgs stadsmuseum

Kort om Litografiska Museets skolplanscher.