Två kontinenter möts i ny utställning

Under maj ställer Tian Gan från Kina och Sam Schonzeit från USA ut på Litografiska Museet inom projektet Konsten att mötas.
Vid vernissagen söndagen den 6 maj kl 13.00 blir det Artist’s Talk då Tian och Sam presenterar sig själva och sin konst.

Litografklubbens Arkiv/Litografiska Museet är en av 20 konstföreningar i Sverige som deltar i Riksförbundet Sveriges konstföreningars landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.

Tian Gan är konstnär och illustratör från Chongqing i Kina. Tian flyttade till Sverige för ungefär åtta år sedan. Hon arbetar främst med linoleumsnitt.

Tian Gan: ”With a background in literature, I find myself usually being fascinated by intricate designs that are narrative in some sense, like illustrations to an imaginary short story. At the Lithography Museum and workshop I’ve been making a series of prints featuring places in Stockholm, superimposed with classical impossible shapes that abruptly break the homogeneity or the scene that people are familiar with.”

Sam Schonzeit har en masterexamen i arkitektur, men de senaste nio åren har han bott i Marfa i Texas, ett litet konst- och kultursamhälle mitt i öknen, där han har fått möjlighet att utveckla och fördjupa sin konstnärliga praktik. Sam målar bilder där färg och form får mötas i en blandning av distinkta linjer och gestural abstraktion.

Sam Schonzeit: ”For me: It seems that lithography is almost all process. This has been interesting or difficult for me because my work has been so gestural. My process has been deliberately (perhaps) fast and focused on producing objects quickly. So this emphasis on process has been difficult for me to come to terms with. However, thinking about it, and engaging in the process has made me aware that I really enjoy the process and its various and overlaid rhythms and such the importance of product becomes more of a component of process as opposed to the goal. And I think I have found a style of work or an approach that makes sense for me in this medium that I’m interested in exploring in the near future.”

Utställningen pågår t  o m den 27 maj.