Zebrastians banan. Ny utställning av Hans Kellerman

Zebrastians banan är en berättelse om zebrapojken Zebrastian och de andra vilda djuren omkring honom som letar efter en försvunnen banan. De 15 handtryckta litografierna är original till en kommande sagobok som så småningom också ska bli en dockteater på Skottes Musikteater i Gävle.

Vid sidan av sin konstnärliga verksamhet är Hans Kellerman är även välkänd som skådespelare, regissör och scenograf. Det är hans fjärde separatutställning på Litografiska Museet.

Kellermans bilder innehåller ofta underfundiga berättelser med fåglar eller udda människor, som kan befinns sig i i ett toscanskt landskap, i ett gökur eller i ett stadslandskap i Bryssel. Han arbetar ofta tredimensionellt och bygger upp landskap eller interiörer som små tittskåp. På Litografiska Museet finns också hans egen kortlek och Kom-i-håg-lek att köpa.

Utställningen finns på plats den 4–25 mars. Fr o m den 4 mars har Litografiska Museet också öppet på söndagar – kl 12-15.

Välkommen till vernissage söndagen den 4 mars kl 12-15!