Tredje gången gillt – Ernst Hanke kommer till Litografiska Museet

hankeVi har bjudit in Ernst Hanke, mästertryckaren från Schweiz, för tredje året i rad. Ernst Hanke är utbildad tryckare och har arbetat med litografiskt tryck i egen verkstad och som gästtryckare och konstnär runt om i Europa sedan 1970-talet. Han använder en metod, som vi kallar ”Hankemetoden”. Den innebär att man trycker i flera färger från en enda sten, i stället för att använda en sten per färg. Han har också erfarenhet av övertryck – en tryckmetod som användes mycket förr inom det kommersiella litografiska trycket.

Den här gången kommer han att finnas på museet under två veckor, så det blir goda tillfällen att lära sig mer om litografiskt tryck.

Två dagar, den 9 och 10 november, är avsatta för medlemmar i Litografklubbens Arkiv. Den som är intresserad är dessutom välkommen att följa Hankes arbete i museets verkstad under resten av besöket fram t o m den 18 november. Ta tillfället i akt att lära dig mer om litografiskt tryck av en av de bästa tryckarna som är verksamma i dag!
Fredagen den 11 november, torsdagen den 17 och fredagen den 18 november kommer studenter från Grafikskolan i Stockholm och Konsthögskolan att arbeta med Hanke i verkstan. Söndagen den 13 november planeras en extern workshop för inbjudna konstnärer. Övriga vardagar kommer Hanke att finnas på plats i verkstan.

Workshop med Ernst Hanke
Onsdag den 9 november 10 – ca15 Hankemetoden (för medlemmar)
Torsdag den 10 november 10 – ca 15 Övertryck (för medlemmar)
Söndagen den 13 november 10-ca 15 Hankemetoden tillsammans med årets stipendiat Emmy Dijkstra (för inbjudna konstnärer)
Anmälan till info@litografiskamuseet.se eller tel 08 746 90 91.