Vad har Lidköping och Patagonien gemensamt?

lat1523I Litografiska Museets samlingar finns det en etikett med text på spanska: ”Sociedad anonyma importadora & Exportadora de la Patagonia kasas en: Punta Arenas, Rio Gallegos, Coyle, Santa Cruz…” Det är en etikett från tändsticksfabriken Sirius i Lidköping, daterad 1905.
De mest kända av alla tändsticksfabrikerna vid den tiden var Jönköpings Tändsticksfabrik och Vulcan i Tidaholm, men Lidköpingsfabrikerna – det fanns flera där – var mycket betydande och exporterade tändstickor över hela världen. Under 100 år, med början på 1850-talet var Lidköping en tändsticksstad och många lidköpingsbor vara sysselsatta inom tändsticksindustrin. Sirius startade 1905 av Linus Westberg och 1917 uppgick fabriken i Svenska Tändsticksaktiebolaget.

I museets samlingar finns många etiketter från Sirius för export till Indonesien, Indien, Canada, Iran, Egypten och många afrikanska länder. Etiketterna är fantasifulla och färggranna. Många av de indiska etiketterna har motiv från indiska myter och hjältesagor. Flera av etiketterna från Indonesien har bilder på berömda byggnader i olika delar av landet. lat1639-kopia lat1588-kopia

Andra motiv är exotiska växter och djur och nya uppfinningar som telegraf och ångbåtar. Motiv från hav och sjöfart med segelfartyg, fyrar och sjömän är andra vanliga motiv. Ibland används samma bilder för export till flera olika länder men med olika text. Men det viktigaste budskapet på alla etiketter är Safety Matches Made in Sweden!

lat1476-kopia lat1513-kopia lat1619-kopia lat1752-kopia

Källor: