Workshop i stentryck för konstnärer

Den 23 november kl 11-16 blir det en workshop i stentryck för konstnärer på Litografiska Museet.Den internationellt kände tryckaren Ernst Hanke från Schweiz leder workshopen och arbetar med en sten som konstnären Amalia Årfelt har förberett. Den slutliga tryckningen görs i museets ”Grand Old Lady”, snällpressen Johanna. Deltagarna i workshopen får möjlighet att följa hela processen och ställa frågor till Ernst Hanke och Amalia Årfelt. Workshopen är på engelska och svenska.
Anmälan: info@litografiskamuseet.se eller tel 08 746 90 91 senast den 17 november.

Ernst Hanke
Bor och arbetar i Ringgenberg, Schweiz. Utbildning som tryckare och stentryckare.Ernst Hanke kopia

Konstnärlig utbildning. Fick 1984 Internationella Senefelderpriset m fl priser. Driver tillsammans med sin hustru ett internationellt välkänt stentryckeri med ateljé i Ringgenberg och har arbetat med många konstnärer, bl a Paul Wunderlich och Poen de Wijs. Han har också medverkat i ett antal workshops i litografi.

Amalia Årfelt
Utbildad vid Kungl. Konsthögskolan med bl a inriktning på skulptur och grafik. Har haft ett stort antal separatutställningar och IMG_0227
samlingsutställningar (just nu Grafiktriennalen i Uppsala). Utsmyckningar vid förskolor, skolor, sjukhus och andra offentliga miljöer, bl a Botkyrkahallen och Skeppsmyreparken i Stuvsta. Finns representerad på Moderna Museet, Statens konstråd m m. Har fått flera stipendier, det senaste är Ellen Roosval-Hallwyl 2012.