Julkorten – en 100-årig historia

Julkort av helge Artelius. Göte Lindkvists samling

Traditionen att skicka julkort med posten är fortfarande stark, enligt Postnord. 2018 skickades 16,5 miljoner julkort i Sverige. Bara 1 av 10 väljer sociala kanaler för julhälsningar. Men under 1990-talet skickades 60 miljoner kort, så det har varit en kraftig minskning. Klassiska julmotiv står, enligt Postnord, fortfarande högt i kurs. Alltså motiv med jultomtar, snö, julgranar,  ljus eller bara God Jul.

Som så många andra jultraditioner kom seden att skicka julkort till oss från Tyskland i slutet av 1800-talet. Men de första handkolorerade julkorten gjordes i USA redan i mitten av 1800-talet. Tomten på de första importerade korten såg ut som en gruvarbetare med inspiration från Bröderna Grimm, men så småningom såg den svenska tomten mer ut som den traditionella hustomten med bondekläder.

Det stora genombrottet för julkort i Sverige startade med Axel Eliassons konstförlag 1897 då förlaget gav Jenny Nyström i uppdrag att skapa julkort. Det blev med tiden cirka 600 julkort som var mycket populära. Sedan följde Elsa Beskow, John Bauer, Aina Stenberg-MasOlle, Curt Nyström, Helge Artelius, Robert Högfeldt och många fler.

Öletikett Wadmans Bryggeri. Göte Lindkvists samling.

I Litografiska Museets samlingar finns flera klassiska julkort, de flesta obeskurna på ark. Det innebär att det var litograferna själva som har sparat sina arbeten och donerat till museet. Sök gärna på ”jul” i museets digitala arkiv http://caw.litografiskamuseet.se    Där finns inte bara julkort utan omslag till jultidningar, etiketter och andra tryck med julmotiv.