Museiguide sökes till Litografiska Museet

Litografiska Museet i Huddinge söker en museiguide på halvtid för fyra månader med tillträde den 1 juni.

Litografiska Museet är ett arbetslivsmuseum för litografi med verkstad och utställningshall. Museet – det enda av sitt slag i landet –  finns på Sundby Gård, sex km från Huddinge C. Det drivs av en förening, Litografkluibbens Arkiv, med stöd av Huddinge kommun. Det finns en anställd och i övrigt arbetar föreningens medlemmar på ideell basis. Mer information finns på www.litografiskamuseet.se

När museet öppnar igen i juni efter att ha varit stängt för allmänheten under coronapandemin behöver vi förstärkning med en museiguide på halvtid. I dina arbetsuppgifter ingår att ta emot besökarna, visa hur det går till att trycka litografier, berätta om litografins historia och teknik och att visa pågående utställning i utställningshallen.

Tjänstgöringen omfattar onsdagar (5 timmar) och söndagar (4 timmar som kompenseras med ledig tid omräknat med 1,5). Dessutom är det ytterligare en dags tjänstgöring (5 timmar) på Millesgården på Lidingö, där Litografiska Museet kommer att ha en miniutställning med litografisk press i anslutning till utställningen Toulouse-Lautrec & vännerna på Montmartre (13 juni-20 september). Din uppgift där kommer att vara att demonstrera litografiskt tryck och att berätta om litografi.

Du som söker bör ha en bakgrund som konstnär eller grafiker, helst med erfarenhet från museiområdet. Om du inte tidigare har arbetat med litografi finns det goda möjligheter att lära sig. Vår ambition är att alla besökare, oavsett bakgrund, ska lämna museet med ett intresse för och baskunskap om litografi och angränsande grafiska tekniker. Det är därför viktigt att du kan förmedla entusiasm och kunnande på ett öppet och trevligt sätt.

Välkommen att söka dig till ett litet museum med många entusiaster och kunniga personer! Vi ser emot att få din ansökan senast fredagen den 22 maj till info@litografiskamuseet.se  Berätta om dig själv, dina kunskaper och erfarenheter och varför du är intresserad av tjänsten.