Dagens konstnär 14 – Emmy Dijkstra

Emmy Dijkstra

Emmy Dijkstra är utbildad i Holland men bor sedan några år tillbaka i Sverige. Hon har haft ett stort antal utställningar, främst i Holland. Hon arbetar som grafiker och lärare, gärna med olika tekniker som schablon och papperslito.
I sin ansökan till Cecilia Frisendahls stipendium presenterade hon sig så här: ” Mitt arbete handlar om människan som en resenär – människor som försöker hitta sin plats i världen. Ibland kommer de i ett tropiskt landskap men en annan gång de reser i sina tankar och drömmar. Mina bilder representerar en resandes historia. Först lämnar du ditt barndomshem för att undersöka hur livet är någon annanstans. Kanske kommer du till det förlovade landet. Men är det förlovade landet verkligen paradiset? Kanske inte alls, eftersom dåliga saker kan hända överallt. Så du fortsätter att resa och förhoppningsvis kan du en dag säga: jag åker hem”

Info: http://emmydijkstra.nl/about/

Emmy Dijkstra, Dark is the night, let’s stay together 3 500 kr