Dagens konstnär 15 – Karin Södergren

Karin Södergren

Karin Södergren är illustratör, framför allt av barnböcker och en mycket driven tecknare. Hon var Litografiska Museets stipendiat under 2018/2019 och lärde sig då att behärska den litografiska tekniken. Samtidigt lärde hon sig museets snällpress Johanna från 1897 och ingår nu i museets tryckarlag.
I presentationen till sin stipendiatutställning Alla mina hundar och andra krumelurer skriver hon så här: ”Jag vill bli förundrad igen, skriver Cecilia Frisendahl i en av sina böcker. Det sammanfattar min upplevelse av mitt stipendieår på Litografiska Museet. Jag har hittat tillbaka till nyfikenheten och bildglädjen när jag utforskar möjligheterna i kalkstenen.”

Karin Södergren, Ylle simmar 2 300 kr