Den 12-16 november är det kursvecka och stängt för allmänheten

Den 12-16 november har Litografiska Museet stängt för allmänheten. Då kommer medlemmarna i Litografklubbens Arkiv att  lära sig mer om glömda litografiska tekniker under ledning av mästertryckaren Gertjaan Forrer från Nederlands Steendrukmuseum i Valkenswaard i Holland.

I de gamla kommersiella litografiska tryckerierna användes många olika tekniker som sällan används i dag. I Litografiska Museet finns både stenar och litografiskt tryck där man har använt tekniker som carreaugrafi, stengravyr (intaglio) och den vanligaste metoden – överföringstryck med särskilt preparerat överföringspapper. Ambitionen är att museets guider och övriga aktiva medlemmar ska kunna berätta mer om dessa glömda tekniker.